Ateliers | |||||
Om leerlingen de kans te bieden zich op verschillende manieren te ontplooien is op ‘De Meerkoet’ gekozen om ateliers samen te stellen. Er zijn verschillende ateliers, zoals o.a. De Kidzreporterz, kunstatelier, toneelatelier, muziekatelier, sportgroep, mindfulness, 3D, techniek, schaken. | Deze ateliers worden groepsoverstijgend aangebonden en over het algemeen verdeeld in onder- en bovenbouwleeftijd.. De ateliers vinden één keer per week plaats. Een periode voor een atelier duurt van vakantie tot vakantie, gemiddeld 4 weken. Na iedere vakantie mogen leerlingen opnieuw inschrijven voor een atelier. | ||||
Onderzoekend en ontwerpend leren | |||||
De KidzreporterzDeze groep onderzoekt verschillende mogelijkheden om een vraagstuk op te lossen. Hiervoor maken zij gebruik van interviewvaardigheden, zij leren werken met een camera, microfoons en krijgen ICT vaardigheden aangeboden. Aan het eind van een periode is er een mogelijkheid om het eindproduct te presenteren. Echter het proces is belangrijker dan het product. De ProjectgroepLeerlingen die zich hiervoor inschrijven krijgen een technisch probleem voorgeschoteld. | KunstatelierIn het kunstatelier wordt kennis gemaakt met verschillende vormen van beeldende kunst. Volgens het principe van ontwerpend leren komen de leerlingen tot een beeldend product.
ToneelatelierIn het atelier maken de leerlingen kennis met verschillende vormen van toneel. Zij worden uitgedaagd tot het buiten de box denken. Het creatieve brein wordt geactiveerd. De leerlingen leren hun stem te gebruiken en zichzelf te presenteren. | MuziekatelierDe leerlingen worden uitgedaagd in creatief denken. Waarbij een beroep wordt gedaan op samenwerking en denken vanuit de persoon (Top, 2016). Er wordt kennis gemaakt met verschillende vormen van muziek en verschillende muziekinstrumenten. Leerlingen mogen experimenteren met de instrumenten en verschillende muziekstijlen.
De LeerlingenraadDe leerlingenraad praten samen met leerkrachten, directie en MR over de lopende zaken op school. Zij vormen het klankbord van de leerlingen. Zij komen bij elkaar om te vergaderen of voorkomende problemen op te lossen. Door hen zaken voor te leggen waar meerdere oplossingen denkbaar voor zouden zijn, worden de hogere denkvaardigheden geactiveerd (SLO g.d.-a). | |||
SportschoolIn de lente- en zomermaanden is er voor de sportieve leerlingen gelegenheid om zich in te schrijven voor een sportschool. In de sportschool worden bootcamp lessen gegeven en zijn anders van karakter dan gymlessen.
MindfulnessIn de wintermaanden is er voor de leerlingen een mogelijkheid zich in te schrijven voor mindfulness. Mindfulness is volgens Tiemense-Ensie: |
"Verleg je grenzen" | |||
De Meerkoet
Zoeken | Groepen | Praktische info | Neem contact op |