De kinderen hebben op de Grote Rekendag tijdens alle activiteiten gegevens verzameld. Vervolgens hebben ze deze gegevens samen in beeld gebracht en daarna de gegevens geanalyseerd.
Begrijp je wat je ziet?
Smart Games
Tijdens het eerste onderdeel van vandaag speelden de kinderen allemaal Smart Games die te maken hadden met verschillende rekenvaardigheden. Welk spel is jouw favoriet? Hoeveel tijd duurt een potje? Welk spel zou je nogmaals willen spelen? Heb je gewonnen, bijna gewonnen, bijna verloren, verloren of heb je geen idee?
Een spel zonder einde is spannend!
We kwamen er samen achter dat het spannend is als je een spel niet helemaal uit kunt spelen. Dan blijft het spannend wie er gaat winnen en hoe het spel verder gaat de volgende keer. We weten ook welke spellen we in de toekomst kunnen spelen als er nog 5 a 10 minuten over is. Soms duurt een potje maar 3 minuten.
Muziek
Meester Jantje liet onze hersens kraken. De kinderen moesten een stuk bladmuziek lezen met vier partijen. Elke partij (elk groepje) kreeg een eigen ritme te klappen. Al deze ritmes werden vervolgens tegelijkertijd uitgevoerd; alsof wij een orkest waren. Dit kostte heel wat hersenkracht en was volgens veel kinderen een intensieve activiteit.
Zweeds Loopspel
dit onderdeel van de Grote Rekendag was vrij intensief. Op het schoolplein en rond de school lagen 20 rekenopdrachten die te maken hadden met meten, tijd en geld. Deze opgaven waren op groep 6/7 niveau. Een uitdaging dus! Welke opdrachten kunnen wij allemaal goed maken?
Weer een vraag samen goed uitgerekend!
Maanden van het jaar
Wie is in welke maand jarig? Dit hebben we niet in de klas besproken, maar laten zien in de hal van de school. Alle kinderen van De Meerkoet werkten aan deze opdracht mee. Uiteindelijk hebben wij samen een grote staafgrafiek gemaakt. Deze foto volgt nog.
Het was een interessante, leuke en intensieve dag.
Wanneer gaan we weer meedoen met de Grote Rekendag?