12-10-2022
’Wie kan een drijvend object maken en deze vullen met zoveel mogelijk knikkers?’ De leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 hebben de afgelopen weken tijdens de technieklessen laten zien dat ze goed kunnen samenwerken. In 16 teams gingen ze de volgende uitdaging aan: bouw een drijvend…
08-04-2022
Een idee wat al een aantal jaren naar voren komt tijdens de leerlingenraadverkiezingen is het idee om in onze schooltuinen een kas te plaatsen. Team Duurzaamheid bovenbouw gaat deze wens van de kinderen verder onderzoeken en uitwerken. De kinderen zijn nu eerst aan het onderzoeken wat een…
07-04-2022
Vier leerlingen van de groepen 1/2 en 3/4 zijn vandaag voor het eerst bij elkaar gekomen om te praten over duurzaamheid. Onder begeleiding van juf Karen gaan ze een plan bedenken om de school steeds een stukje duurzamer te maken. Dit plan gaan ze vervolgens ook uitvoeren. ’Recyclen is…
01-04-2022
De kinderen van de groepen 5 t/m 8 hebben vandaag extra lang buiten mogen spelen. Samen hebben ze de prachtigste sneeuwpoppen en eendjes gemaakt. Eendjes! Hoor ik u denken. Ja, eendjes! Een leerling van groep 8 heeft met zijn 3D-printer een vorm geprint die eendjes van sneeuw kan maken. Een…
25-03-2022
Wie heeft een oude katoenen onderbroek die je niet meer aantrekt? Die kunnen we gebruiken voor ons onderzoek.
In de grond onder onze voeten wonen allerlei beestjes, schimmels en bacteriën. Die eten graag dode planten en dieren. Dat is belangrijk, want zo zorgen ze dat de voedingsstoffen…
11-11-2021
De afgelopen week hebben de kinderen van groep 5/6 hard gewerkt aan hun lampion. Deze moesten ze dit schooljaar helemaal zelf ontwerpen. ’Je maakt een lampion waarin een lichtje kan schijnen, deels doorschijnend is en die geschikt is om mee langs de deuren te gaan. Aan de lampion kunnen de…
09-11-2021
Na de vakantie zijn we begonnen met het thema ‘kunst’. We trapten af met schrijfkunst: iedere dag keken we een filmpje van een auteur, wiens boek we op dat moment lazen in de klas. Vandaag keken we het laatste filmpje van schrijfster Ilona de Lange, van het boek ‘Miljonairskind’, waarin ze ons…
07-10-2021
We hebben op De Meerkoet een mascotte genaamd Koet. Koet helpt de kinderen bij het ontdekkend en ontwerpend leren. Koet legt uit hoe dit cyclisch proces werkt en welke stappen de kinderen moeten nemen. Elke klas heeft sinds kort een eigen Koet. Deze prachtige handpoppen…
30-06-2021
We hebben op De Meerkoet een nieuwe bewoner, namelijk onze mascotte Koet. Koet gaat de kinderen helpen bij het ontdekkend en ontwerpend leren. Koet legt uit hoe dit cyclisch proces werkt en welke stappen de kinderen moeten nemen.