De laatste dagen voor Pasen hebben de leerlingen van groep 5/6 diverse uitdagingen gekregen rondom het thema Pasen. Ze moesten samenwerken onder tijdsdruk; snel met creatieve oplossingen komen en deze ook nog uitvoeren. Wie lukt het om het hoofd koel te houden?
Ontwerpcyclus van Koet
Koet hielp de kinderen stap voor stap met het ontwerpen van een 3D paasei die in onze paastak kan hangen. Je had voor deze opdracht maar 60 minuten de tijd; samenwerken was toegestaan; hetzelfde maken als je maatje mocht; de materiaalkeuze was vrij, maar aan welke voorwaardes moet je ei eigenlijk voldoen? Hoe groot, klein, zwaar, dik of dun kan deze worden? Binnenkort gaan de kinderen de resultaten met elkaar vergelijken.
Ren je rot!
In de gymzaal kregen de kinderen de opdracht om in estafettevorm een paasei te maken van diverse gymmaterialen. Deze moest ACHTER de blauwe lijn gemaakt worden. Dit was wel de lastigste regel! Na het prachtige paasei, moesten ze een paasei en paashaas maken.
De ene groep ging rennend van start, maar de andere groep bleef zitten na het startsignaal en gebruikte de eerste minuut voor een belangrijk overlegmoment.
”Hoe gaan we een paashaas en ei maken van deze materialen?’
Als eerste klaar zijn dat was een keuze, maar uiteindelijk de mooiste en/of origineelste maken was net zo belangrijk.
’Welke informatie is deze week nog niet eerder verteld in een filmpje?’
De laatste uitdaging had vooral te maken met het geheugen. De kinderen kregen deze week diverse filmpjes te zien over het waarom van Pasen, paaseieren en de paashaas. Welke informatie heb je nog niet ieder gehoord in één van de filmpjes? Welke informatie wel? Goed kijken, luisteren, onthouden en vergelijken!
Vrolijk Pasen allemaal!