De afgelopen weken zijn we in de verrijkingsgroep bezig geweest met opdrachten uit Acadin.
De leerlingen van groep 4 zijn een zo lang mogelijke brug aan het bouwen, waar een duplo auto op kan blijven staan. Als dat is gelukt gaan we kijken of er nog meer voorwerpen op kunnen blijven staan. Welke brug is het sterkst? En waarom?
De leerlingen van groep 5/6 hebben de opdracht ’Goed, beter best’. In de krant zijn zij op zoek gegaan naar berichten over verschillende sporten. Voetbal was verboden, verder mochten zij elke sport kiezen die ze wilden. Ze knippen de artikelen uit en maken op een groot blad hun eigen krant, waarvoor ze ook een originele titel moeten verzinnen.
In groep 7/8 zijn verschillende opdrachten: een onderzoek naar Griekse Helden, die vergeleken worden met hedendaagse helden, het ontwerpen en maken van een eigen tijdschrift, het ontwerpen van een schaatspak, het bedenken van een nieuw winterspel of het organiseren van een winter-sport-speldag.
Afgelopen week hebben we als startopdracht een sinterklaastekening gemaakt. Op het blad stond (een deel van) een sinterklaasvoorwerp. De opdracht was om een tekening te maken waarin het voorwerp werd verwerkt, maar waarbij je niet meer kon zien welk voorwerp het was. Een aantal leerlingen heeft een geheugenspel gedaan: je mag een blad met sinterkersttekening 1 minuut bekijken en daarna moet je, zonder de tekening nog te bekijken, 10 vragen beantwoorden. Het aantal goede antwoorden lag tussen de 6 en de 8.
Voor de kerstvakantie ronden we de Acadin projecten af en na de vakantie gaan we beginnen met een nieuw project. Wat dat wordt is nog even geheim...