Hut van kranten

samenwerkingsopdracht techniek

Bouw met je team een hut van kranten*. In deze hut kan minimaal één leerling van je team zitten. Terwijl de leerling in de hut zit, mag de hut niet steunen tegen de leerling of tegen andere objecten.  Je mag de leerling zien zitten.

’Onze hut staat! Zelfs nu met de aanbouw, zodat de gehele groep erin kan zitten!’

Deze opdracht was een erg leuke uitdaging voor de kinderen van groep 5/6. Ze moesten als team met elkaar samenwerken. Je moest er dus met elkaar voor zorgen dat iedereen deel kon nemen en zich prettig voelde. De rollen, zoals voorzitter, notulist, tijdbewaker, werden serieus verdeeld en onderling werden er afspraken gemaakt over de taken die uitgevoerd moesten worden. Samen lukt alles!

De klas was verdeeld in 8 teams en de klas zelf was één groot team. Alle kinderen moesten er dus met elkaar voor zorgen dat alle hutten uiteindelijk stonden. Je mocht elkaar tips geven en goede ideeën overnemen. 

Koet hielp ook mee waar lukte. Met behulp van de cyclus van ontwerpend leren oefenden de kinderen met het maken van een plan, deze uit te voeren en steeds te evalueren. Welk idee werkt en wat werkt er nog niet? De kinderen kwamen er zelf achter dat een driehoeksverbinding een stuk stabieler is dan wanneer je bouwt in vierkanten of rechthoeken. 

De kinderen en hun juf zijn trots op hun resultaat en op het samenwerkingsproces!

*Beste ouders, nog bedankt voor alle kranten!

 

DeMeerkoetTechniekkrantenbouw3 DeMeerkoetTechniekkrantenbouw3
DeMeerkoettechniekkrantenbouw4 DeMeerkoettechniekkrantenbouw4
29242D67-385F-452F-8AE8-9FD573D1B7AE 29242D67-385F-452F-8AE8-9FD573D1B7AE
F5AB4A22-036C-4AFF-A3AE-CF322BA680BE F5AB4A22-036C-4AFF-A3AE-CF322BA680BE
54BBE046-9F1C-4A28-9FF9-0554E5606EBF 54BBE046-9F1C-4A28-9FF9-0554E5606EBF
AE0E6C65-7B10-491D-93B8-2D8A626F54A3 AE0E6C65-7B10-491D-93B8-2D8A626F54A3
47EB2EF9-F920-4011-B065-8AFFFC1935EB 47EB2EF9-F920-4011-B065-8AFFFC1935EB
CD24CA44-BD60-4A44-B129-E6A019441825 CD24CA44-BD60-4A44-B129-E6A019441825