Vorig schooljaar heeft groep 6/7 meegedaan aan een uitdaging van Nemo en NH1816. De uitdaging was om een kettingreactie te maken. De kinderen hebben met de kettingreactie een mooi pakket gewonnen met veel leuke dingen hierin. Hier zat onder andere het maken van een knikkerbaan in.
De kinderen zijn gestart met het actief lezen van de handleiding. Wat wordt er met al die plaatjes bedoeld, begrijpt ook iedereen de tekst en stukken tekst overslaan kan betekenen dat je informatie mist. De kinderen waren met het lezen erg nauwkeurig, stelden elkaar goede vragen om er voor te zorgen dat iedereen de tekst begreep.
Hierna gingen we aan de slag met een luisteropdracht. De leerkracht gaf vier opdrachten en de kinderen moesten hierna de opdracht uitvoeren. Hoe worden de taken verdeeld? Wie onthoudt wat? Wie voert wat uit? Hier waren grote verschillen in te zien. In het ene groepje hadden ze afgesproken dat iedereen één opdracht zou onthouden, terwijl er in een ander groepje één kind alles ging onthouden en pakken. Hierbij was het al snel duidelijk dat een goede samenwerking erg belangrijk was tijdens deze opdracht.
Hierna kregen de leerlingen een korte uitleg over hoe een kubus in elkaar zit. Wat zijn de ribben van een kubus? Hoeveel ribben heeft een kubus? Uit hoeveel graden bestaan de hoeken in de kubus?
Na dit besproken te hebben en de kinderen wat tips meegegeven te hebben over het samenwerken en het maken van de kubus gingen de kinderen vol enthousiasme aan de slag.
Eerst werd er goed gekeken hoe het gemaakt moest worden daar werd veel tijd aanbesteed. Toen iedereen had gezien hoe het moest, werden de taken verdeeld en gingen de groepjes erg hard met het maken van de kubussen. Met alleen kubussen heb je nog geen knikkerbaan. Hierna moesten nog de start, finish, looping en bochten gemaakt worden. Tijdens het maken van deze dingen, moet je ook al goed nadenken over hoe je knikkerbaan er uit komt te zien. Hoe zorg jij er voor dat je knikker zolang mogelijk in de knikkerbaan blijft? Veel dingen om over na te denken en over te overleggen. Dit gaat bij de meeste groepjes erg goed en ze zijn hier de hele dag mee bezig om over na te denken.
De kinderen zijn nog druk bezig en wij zullen na de vakantie verder gaan met de knikkerbanen.