Evaluatie doelen

Rekenen, begrijpend lezen, Engels

De afgelopen twee weken hebben de kinderen van groep 7 diverse opdrachten gekregen waarmee ze konden laten zien aan zichzelf en aan mij of ze de doelen die de afgelopen periode zijn aangeboden nu beheersen. 

Voor rekenen en begrijpend lezen hebben ze bijvoorbeeld een toets gemaakt. Deze toetsen hebben ze nagekeken en vervolgens hebben de kinderen gekeken  welke doelen ze nu wel, welke doelen bijna en welke doelen ze nog niet beheersen. De kinderen hebben daarna ook gekeken aan welk rekendoel zij extra willen gaan werken en waar zij dus extra oefentijd en begeleiding voor willen. 

In de klas zijn wij naar aanleiding van deze evaluaties vooral bezig met het handig uitrekenen van minsommen. Welke strategieën zijn er en wat is de beste strategie op welk moment? Ook het handig uitrekenen van keersommen gaat worden herhaald en het werken met breuken. Veel is wel bekend, maar de sommen kunnen handiger en sneller opgelost worden door te kiezen voor een betere strategie. 

Tijdens de Engelse lessen hebben de leerlingen woordenlijsten opgesteld die zij vervolgens onder schooltijd, en ook thuis, mochten leren. Op school is aandacht besteed aan het: ’Hoe leer je al deze woordjes en zinnen’.  De woordjes heb ik vervolgens ook verwerkt in een korte Engelse tekst. Dit bleek lastig te zijn. Hoe gebruik je de woordjes die je hebt geleerd en de kennis die je hebt opgedaan in een andere situatie? Kun je de tekst ook vertalen? Sommige leerlingen hebben tijdens de lessen de woordenlijsten niet afgemaakt, terwijl hier wel de tijd voor was. Hoe deel je je tijd effectief in? Wanneer je je tijd anders gebruikt, kun je dit dus later in het schooljaar tegenkomen.

De kinderen zijn zich steeds meer bewust van hun eigen handelen en de invloed die zij hebben op hun leerproces. 

DeMeerkoetEvaluatie DeMeerkoetEvaluatie